MiaLouise

Sträva alltid efter att vara den bästa versionen av dig själv.

Diagnos: Myositis ossificans

Kategori: Min vardag

Idag ringde min läkare från Linköping mig. Jag skulle få svar på hur mina röntgenbilder från för tre veckor sen såg ut samt äntligen få svar på några frågor jag hade! :) En person per miljon drabbas av detta, så nog är jag unik alltid ;)

Diagnosen är alltså Myositis ossificans, vilket klassas som en godartad tumör och är benbildning i muskeln. Alltså sitter den där "knölen" inte fast i mitt lårben som jag hela tiden fattat det som, utan lever sitt lilla liv mitt i lårmuskeln. Vad framkomsten beror på vet man inte riktigt, eftersom jag inte fått något slag eller liknande vilket annars kan vara en anledning.
Tydligen är det en ärftlig "sjukdom", så - mor och far: Vem av er bär på detta? :P Risken att mina barn i sin tur får detta är i sin tur 50%, vad jag fattat det som.
Läkaren sa att detta oftast kan vara väldigt dramatiskt vilket det varit i mitt fall. En stor psykisk och fysisk påfrestning, helt enkelt, eftersom det gick så fort och har orsakat så mycket smärta!

Om detta någonsin kommer försvinna helt vet man inte, utan det får tiden visa. Är det så att den inte vill ge med sig och orsakar mer smärta/stelhet och är i vägen för mig (vilket den är i dagsläget, eftersom jag inte kan huka mig ordentligt eller anstränga låret normalt) så blir det en ev. operation. Så, nu är det bara till att vänta igen... :) Om sex månader blir det ytterligare en MR för att se hur det går och om ett år kan det bli en invaliditetsbedömning uppe i Linköping. Vilken process det blev av allt!

Om ni är intresserade! http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/fibrodysplasiaossificansprogre#anchor_6

/Mia - puh!


ps. jag ska träna, träna, träna. Bort bort bort! .ds.
ps.

Kommentarer

  • Vera säger:

    hmmm..... jag har en bit benbildning i min tumme. Det är därför jag ska opereras. Kan detta vara ärftligheten du pratar om? ;)

    2011-03-02 | 10:01:40
  • Mia säger:

    Mycket möjligt vera! Fråga läkaren om det är detta du har! :) Vore intressant att få veta, faktiskt :P

    2011-03-02 | 20:19:11
    Bloggadress: http://mialouise.blogg.se/
  • Ines säger:

    det låter inte alls kul! hoppas det blir bra och slutar göra ont!

    men kul att ni ha köpt hus iallafall, grattis eller vad man nu säger!:)

    2011-03-03 | 11:12:57
    Bloggadress: http://[email protected]
  • Mia säger:

    Tack Ines! Klart man kan säga grattis :-P känns så hiiimla bra! :-D hur går det nere i växjö?

    2011-03-04 | 08:55:30
    Bloggadress: http://mialouise.blogg.se/
  • Ines säger:

    det går bara finfint!

    högsta betyg i skolan och sambolivet går fint! precis som det ska va!:)hehe

    2011-03-08 | 22:37:42
    Bloggadress: http://[email protected]
  • Vera säger:

    min tumme var fylld av inflammation och något som hette ganglion. hmm... svårt att skriva med en hand.

    2011-03-09 | 14:15:46

Kommentera inlägget här: